بهترین نرم افزار پخش مویرگی

جدیدترین استراتژی ها در خصوص فروش، توزیع محصولات و نرم افزارهای پخش

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

اهمیت نرم‌افزار ERP در صنعت پخش مواد غذایی

اهمیت نرم‌افزار ERP در صنعت پخش مواد غذایی به پیچیدگی روال‌های اجرایی این صنعت و لزوم مکانیزه کردن آنها باز می‌گردد. صنعت پخش مواد غذایی یکی از بزرگترین بهره‌برداران سیستم‌های ERP است که توانسته با اتکاء به این ابزارها بر چالش‌های پیش‌روی خود به ویژه در زمینه نگهداری و ذخیره‌سازی کالاها و مواد غدایی، غلبه کند.

بدیهی است قابلیت فساد و انقضای مواد غدایی به تنهایی، چالشی جدی برای دست‌اندرکاران صنعت پخش و توزیع، به شمار می‌رود. اگر بپذیریم نرم افزار فروش و پخش مویرگی تا حد زیادی توانسته این نگرانی و دغدغه را برطرف کند لازم است تا به بازیگری و ایفای نقش سیستم‌های ERP در این موفقیت، بیشتر بپردازیم:

اهمیت نرم افزار ERP در رشد صنعت پخش مواد غذایی

آمارها و داده‌های موجود درباره صنعت پخش و توزیع مواد غذایی در ایران، نشان می‌دهند؛ سهم امروز این صنعت در اقتصاد کلان کشور به بیشتر از ۸ درصد و تعداد شرکت‌های فعال آن به بیش از ۴ هزار شرکت رسیده است. این اطلاعات که در بانک اطلاعات مواد غذایی ایران منتشر شده همچنین تاکید می‌کنند نمودار رشد صنعت توزیع و پخش مواد غذایی نه بصورت کیفی؛ بلکه بطور کمی و صرفا در تعداد بازیگران رخ داده و نگاه سنتی به بازار همچنان در آن غلبه دارد.

در این اطلاعات، تنها راهکارهای عملی برای برون رفت صنعت توزیع و پخش مواد غذایی از حالت ایستا و سنتی، باور به تحول‌آفرینی فناوری و سیستم‌های نرم‌‌افزاری، مجهز شدن به سیستم‌های یکپارچه ERP و مدرنیزاسیون سیستم توزیع و پخش مویرگی ذکر شده است.

 

علت تاکید بر پویایی و توجه به تغییرات منطبق با تکنولوژی در سیستم توزیع و پخش مویرگی را می‌توان حجم بالای داده‌ها و اطلاعات بخش فروش دانست. این اطلاعات به قدری زیاد است که امکان استفاده بهینه و آنالیز آنها بدون ابزارهای فناورانه برای شرکت‌ها میسر نیست.

معمولا از میان این اطلاعات انبوه، مسیرهای اصلی، شاخص‌های کلیدی و مهمی بیرون می‌آیند. این شاخص‌ها ضمن بهینه کردن فعالیت‌های عملی، دستاوردها و نتایج درخشانی را در حوزه‌های مالی و استراتژیک شرکت‌ها به دنبال دارد.

مدیریت و سازماندهی این اطلاعات با رویکردی که بتوانند به کاربران امکان تحلیل و به مدیران امکان تصمیم‌گیری دقیق و روشنی را بدهند، امریست که با پیاده‌سازی سیستم‌های ERP در شرکت‌ها قابلیت می‌یابند.

نحوه انتخاب نرم افزارهای ERP در صنعت پخش مویرگی

مهم‌ترین دلیل برای انتخاب نرم‌افزار‌هایERP در صنعت توزیع و پخش مویرگی را باید قابلیت مدیریت یکپارچه و مکانیزه فعالیت‌ها و فرآیندها برای مدیران ارشد، کارشناسان، مشتریان و سایر ارکان شرکت، دانست.

شرکت‌های پخش مواد غذایی به دلیل حساسیت‌ها و ویژگی‌های مواد مصرفی و خوراکی بیش‌تر از هر بخش دیگری از صنعت پخش و توزیع در معرض آسیب‌پذیر و اختلال هستند. این ویژگی‌ها موجب می‌شود گردش اطلاعات در صنعت مواد غذایی باید تا حد ممکن و مطلوبی بدون حضور کاربران و از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری صورت بگیرد.

این سیستم‌های فروش مویرگی ضریب خطا را به کمترین حد ممکن می‌رساند و بهره‌وری را بهبود می‌دهد. استفاده از گزارش‌های تحلیلی و اطلاعات درست و آنالیزشده در بخش‌های مختلف سازمان تصمیم‌گیری‌ها را دقیق‌تر، نظارت و کنترل را پویاتر و قوی‌تر و برنامه‌ریزی را منسجم‌تر و شفاف‌تر می‌کند.

نرم افزار ERP شرکت مبنا
نحوه انتخاب نرم افزارهای ERP در صنعت پخش مویرگی

نقش سیستم فروش و پخش مویرگی در مدیریت سازمانی

سیستم فروش و پخش مویرگی امکان مدیریت خودکار کارکنان در بخش‌های ویزیت، توزیع، تحویل، وصول، مدیریت موجودی انبار، موجودی قابل‌فروش و مدیریت فرآیند بارگیری و تحویل کالا را ممکن می‌کند.

سیستم‌های دیگری مثل سیستم خزانه‌داری، انبار و حسابداری انبار، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و سایر روندها و فرآیندهای تعریف شده در شرکت‌های توزیع و پخش را مکانیزه می‌کنند.

در گام بعد، نرم‌افزار ERP در صنعت پخش مواد غذایی، وظیفه ایجاد یکپارچگی و همبستگی بین این نرم‌افزارها، تشکیل یک زنجیره تأمین مطمئن و ارائه داشبوردهای مدیریتی را برعهده می‌گیرند. وجود این چرخه تبیین می‌کند که آتیه و چشم‌انداز و آینده صنعت پخش مویرگی و زنجیره تأمین با تکنولوژی و فناوری‌های جدید به رشد و تعالی می‌رسد.

 

ERP ایده‌آل و کارآمد یک پایگاه داده مخصوص دارد که اطلاعات لازم برای همه واحدهای نرم‌افزاری را داراست. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اطلاعات ساخت و تولید که فرآیند مهندسی، هزینه مواد، برنامه و جدول زمانی
  • ظرفیت، مدیریت کارکنان، کنترل کیفیت، مدیریت هزینه‌ها، فرایندهای ساخت و تولید
  • مدیریت زنجیره‌ای ملزوماتی مانند صورت موجودی، خرید، ترکیب محصولات
  • داده‌های مالی که شامل جدول زمانی تقاضاها، بازرسی کالا‌ها، مطالبات، حق کمیسیون، مدیریت نقدینگی
  • پرداخت صورتحساب‌ها، دریافت صورت‌حساب‌ها، دارایی‌های ثابت
  • مدیریت هزینه، ساخت، زمان و هزینه و مدیریت فعالیت‌های پروژه‌ها
  • مدیریت منابع انسانی شامل پرداخت‌ها، آموزش، زمان و رسیدگی، سود و مزایا

 

 

ارزش‌افزوده‌های ERP در صنعت پخش مواد غذایی

نرم‌افزار ERP در صنعت پخش مواد غذایی در واقع یک راهکار نرم‌‌افزاری برای تعریف و تعیین کلیه فعالیت‌های واحدهای عملیاتی سازمان به صورت یکپارچه در یک چرخه نرم‌افزاری است. هدف از تجهیز شرکت‌های پخش به این راه‌حل نرم‌افزاری ایجاد پویایی در گردش اطلاعات و برقراری ارتباط پیوسته و بی‌واسطه بین واحدها برای تبادل اطلاعات و داده‌های سازمانی است.

با بهره‌گیری از ERP واحدهای مختلف حسابداری، مالی، منابع انسانی، زنجیره تأمین و ارتباط با مشتریان و سایر بخش‌ها در قالب یک بانک اطلاعاتی پیوسته مدیریت می‌شوند.

از مزایا و ارزش افزوده‌های ERP به طور کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرایش سرعت پاسخ‌گویی و پیگیری تقاضاها
  • ارتقای ارتباطات سازمانی
  • ساماندهی و تنظیم فرآیندهای سفارش دهی
  • امکان تعامل متقابل با مشتری و تأمین‌کنندگان
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم

گاهش هزینه‌های عملیاتی در شرکت‌های پخش موادغذایی

در کنار ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی در سازمان، عینی‌ترین دستاورد سیستم ERP در سازمان‌ها را می‌توان کاهش هزینه‌های عملیاتی مانند انبار، تولید، حسابداری و مالی، بازاریابی و پشتیبانی دانست. راهکار ERP مالی تحت وب یک ابزار مهم برای کاهش هزینه است.

در کنار این یکپارچگی اطلاعاتی، زمینه مدیریت تقاضا در سازمان بهره‌بردار نیز به راحتی فراهم می‌شود. به بیان دیگر اطلاعات مصرف‌کنندگان را به راحتی می‌توان از نقطه سفارش مشتری کشف کرد و اقدامات بعدی را انجام داد.

علاوه بر ارائه قابلیت گزارش‌گیری صحیح و مؤثر برای اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی، امکان گردش خودکار کالا و برنامه‌ریزی برای آن از سوی هر یک از کاربران سازمانی در هر واحد نیز از دیگر مزیت‌هایی است که راه‌حل‌ ERP در سازمان ایجاد می‌کند. با این ویژگی از حجم بوروکراسی اداری کاسته می‌شود و به سرعت انجام فرآیند ثبت و سفارش و گردش کالا افزوده می‌شود.

در پایان نباید فراموش کرد که شرط بقا و ماندگاری در عرصه رقابتی صنعت توزیع و پخش مواد غذایی، انتخاب یک ERP کارآمد و مؤثر است. در واقع بعد از پیاده‌سازی و اجرای نرم‌افزار ERP در صنعت پخش مواد غذایی به وضوح سازمان دچار تغییر و تحول می‌شود. مدیران و کارشناسان می‌توانند این تأثیرگذاری را ابتدا در بخش‌های مالی و حسابداری و با کاهش هزینه‌های عملیاتی و سپس در سایر واحدها از جمله فروش و بازاریابی و… ببینند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت مبنا

چگونگی افزایش بهره وری در مدیریت انبار

زمانی که همه چیز طبق برنامه و به خوبی پیش رود، مدیریت لجستیک و زنجیره تامین می تواند یک سمفونی هماهنگ از فروشندگان، ماشین های حمل کالا و انبارها باشد. تمام قسمت ها با هم کار می کنند تا مطمئن باشند کالا بدون هیچ صدمه ای، به موقع و در راستای رضایتمندی مشتریان به دستشان می رسد.
به عبارت دیگر، یک زنجیره تامین غیرموثر، با برنامه ریزی ضعیف و ناهماهنگ می تواند ضربه مهلکی به کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) بزند؛ کالاها در ترانزیت گم شوند، به محل های اشتباه ارسال شوند و یا آن که هزینه های غیرقابل توضیحی در رسید مشتریان باشد، هر یک از این موارد می توانند موجب احساس نگرانیِ به اندازه کافی بزرگی شوند تا مشتریان را به سوی رقیب هدایت کنند.
نکات مدیریت لجستیک که در ادامه مطرح می شود مطالب مهمی برای دارندگان SMB محسوب می شوند.

مشخص کردن اهدافتان

هدف اصلی لجستیک انتقال کالا از یک مکان به مکان دیگر است. اگرچه فراتر از این هدف اصلی، شما باید استراتژی کسب و کارتان را مشخص نموده و بر این اساس اهداف لجستیکتان را تعریف نمایید. آیا قصد دارید بهترین زمان تحویل کالا را پیشنهاد کنید؟ آیا می خواهید کسی باشید که کمترین هزینه را ارائه می دهد؟
هدف شما هر چه باشد، هزینه ای برای پرداخت وجود خواهد داشت. نکته مهم در تعادل مناسب است. به عنوان مثال، اگر هدف شما تحویل سریع تر باشد، احتمالاً مجبورید بیشتر از سطح متوسط بابت حمل و نقل هزینه کنید. اگر می خواهید ارائه دهنده کم هزینه ای باشید باید هزینه هایی را که برای ادامه کار وجود دارد بررسی نمایید، حتی اگر به قیمت در نظر گرفتن زمان طولانی تری برای تحویل کالا باشد.

پیشنهاد می کنم مقاله سیستم پخش شرکت کوکاکولا چگونه اداره می شود را ازدست ندهید...

تمرکز بر مشتریان

اهمیتی ندارد چکار می کنید، هیچ گاه دیدگاه مشتری را از دست ندهید. حتی زمانی که به دنبال کنترل هزینه ها هستید، روش های ابتکاری برای اطمینان از رضایتمندی مشتریان کشف کنید. پژوهش جدیدی مشخص ساخت کمتر از نیمی از پاسخگویان به توانایی پاسخگویی به مشتریان امتیاز خوب یا عالی دادند. زمانی که از لجستیک صحبت می کنید، ارتباط با مشتریان موضوع حساسی خواهد بود.
سازوکارهایی برای نگهداشتن مشتریان در حلقه ایجاد نمایید؛ چه زمانی که تحویل کالا طبق برنامه پیش می رود و چه زمانی که غیر از آن است. زمانی که یک انتقال با تاخیر انجام می گیرد بهتر است که مشتری این موضوع را از شما متوجه شود تا شما آن را به واسطه یک شکایت دریابید.
همواره به یاد داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق مشتریان افراد نسبتاً منطقی هستند و درک می کنند که اشتباه رخ می دهد. این پاسخ به اشتباهات است که درنهایت منجر به تفاوت خدمات متوسط از برجسته می گردد.

ردیابی هزینه ها

حواستان به هر ریال و تومانی که هزینه می کنید باشد. مدیریت لجستیک ابزاری برای رساندن محصولات به مشتریان شما است. بنابراین انجام این کار هزینه بر است و شما نباید همواره به دنبال ارائه خدمات تحویل و پخش با هزینه پایین باشید.
فرآیندهای لجستیک خود را تقسیم بندی کنید و دیدی روشن به آنچه هر پارامتر برای شما هزینه بر است داشته باشید. با این آگاهی می توانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هزینه ای را به مشتری منتقل کنید. همچنین می توانید به عنوان بخشی از کمپین تبلیغاتیِ هر از گاهیِ خود، آن را کاهش دهید یا حذف کنید. نکته آخر آن که اگر قصد دارید تصمیم درستی از قیمت گذاری بگیرید باید بدانید انتقال کالا از نقطه A به نقطه B چقدر برای شما هزینه خواهد داشت.

ایجاد قیمت رقابتی

مقایسه ارائه دهندگان مختلف مهم است ولی شگفت آور آن است که چند SMB (کسب و کارهای کوچک و متوسط) با نخستین شرکتی که به ذهنشان می رسد همکاری می کنند. در بعضی موارد، این موضوع قابل درک است؛ از آنجایی که کسب و کارهای کوچک کارکنان گوناگونی ندارند، بنابراین تعداد زیادی از آن ها در انجام امور لجستیک تبحر ندارند.
خوشبختانه اینترنت، جستجو را برای ارائه دهنده خدماتِ ایده آل بسیار آسان تر، سریع تر و ارزان تر ساخته است. قیمت ها را از چندین شرکت حمل و نقل دریافت کرده و بررسی نمایید که آیا قیمت هایشان قابل مذاکره هست یا خیر. کمترین هزینه لزوماً ممکن است آنچه شما نیاز دارید نباشد، زمانی که دو شرکت حمل و نقل را ارزیابی می کنید مطمئن شوید نمونه های همانندی را مقایسه می کنید.

فناوری نفوذ

اینترنت فقط برای جستجو کردن عالی نیست. هم شما و هم مشتریان شما باید قادر باشید تا بگویید کالا در هر زمان کجاست. با دادن دسترسی مستقیم از ردیابی اطلاعات به مشتریان، شما خود را از بار مسئولیت به روز نگهداشتن اطلاعات برای مشتریان خلاص می کنید.

زنجیره تامین و مدیریت لجستیک برای موفقیت هر کسب و کاری چه کوچک چه بزرگ ضروری است. بدون یک برنامه مدیریت لجستیک خوب فکر شده، شما کل استراتژی تجارت خود را در معرض خطر شکست قرار خواهید داد.

 

تهیه شده در تیم تولید محتوای مبنا، تولیدکننده نرم افزار پخش مویرگی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت مبنا