نقش-تحول-دیجیتال-در-مدیریت-پخش-مواد-غذایی-و-دارویی

نقش تحول دیجیتال در مدیریت پخش مواد غذایی و دارویی

تحول دیجیتال و ارائه خدمات آن در همه بخش‌ها و صنایع از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه بوده است. صنعت بهداشت و درمان نیز هرچند اندک از مواهب این تحول برخوردار شدهِ است. گردانندگان و بازیگران صنعت بهداشت و درمان در کلیه سطوح دولتی و خصوصی اعم از ارائه خدمات درمانی تا پخش توزیع دارو نیز به‌خوبی دریافته‌اند برای بهبود و ارتقای بهداشت و سلامت کشور در سطوح جهانی نیازمند تغییر و تحول دیجیتال هستند‌چراکه سیستم بهداشت و درمان در آینده نزدیک با تمرکز بر مصرف‏‌کنندگان، مسئولیت مدیریت افراد را به خودشان واگذار می‌کند.

تحول دیجیتال چیست؟

ازنگاه پژوهشگران بزرگ حوزه دیجیتال ازجمله مارک رابرتی «تحول دیجیتال» به معنی خراب کردن دیوار میان سیستم‌های کامپیوتری و جهان واقعی است. این جمله به توانایی شرکت‌ها برای استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر نه‌تنها در جنبه‌های دیجیتال و بلکه در تمام وجوه عملیات شرکت‌ها اشاره دارد. این جمله به توانایی شرکت‌ها برای استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر نه‌تنها در جنبه‌های دیجیتال و بلکه در تمام وجوه عملیات شرکت‌ها اشاره دارد.

تحول دیجیتال درعملکرد یک سازمان‌ چه تاثیری دارد ؟

به‌زعم آن‌ها، تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین به دنبال دارد. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. ازنظر آن‌ها زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها را به‌طور مطلوب و کارآمدی، تغییر‌دهند.

اهمیت نرم‌افزارهای مختلف در حوزه تحول دیجیتال

شرکت‌های خرده‌فروش که اجناس خود را از طریق وب‌سایت خود به فروش می‌رسانند و فرایندهای خود را از طریق نرم‌افزارهای مختلف مکانیزه کرده‌اند نمونه خوبی در حوزه تحول دیجیتال هستند. این شرکت‌ها از طریق نرم‌افزارهای متعدد می‌توانند داده‌های موردنیاز خود را در حوزه فروش، نیازسنجی مشتریان، حجم و سرعت فروش کالاها، انبارداری و اولویت‌های مشتری فهرست مراکز فروش و …را در یک مجموعه بسته‌بندی‌شده، جامع و یکپارچه در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و تفاوت‌های بارز و قابل‌توجه فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی را برای مشتریان از بین ببرند.

آمارهای جهانی می‌گویند بهداشت و درمان دیجیتال در بهبود سلامت جهانی و کیفیت زندگی افراد بسیار موفق عمل کرده است. بااین‌وجود، ذینفعان این صنعت با کشمکش و فشارهای زیادی مواجه ‏اند.

  • هزینه‏‌های بهداشت و درمان
  • مسن‌‏تر شدن جمعیت
  • افزایش شیوع بیماری‏‌های مزمن
  • هزینه‏‌های ناپایدار بهداشت و درمان
  • منابع انسانی
    دارای مهارت اندک و افزایش اثرات مصرف‏‌کنندگان توانمند شده ازجمله این فشارها هستند.

راهکارهای فناوری‏‌های دیجیتال برای پاسخ به مسائل

خودکارسازی در فرآیندهای تشخیص بیماری و درمان، نگهداری از افراد کهن‏سال و آسیب‌‏پذیر و تحلیل اطلاعات و انجام آزمایش‏‌های تحقیق و توسعه داروسازی با استفاده از هوش مصنوعی،اینترنت اشیاء، رباتیک، رایانش ابری و اینترنت نسل پنجم،هزینه‏‌های درمان را کاهش، افزایش‌بیماری‌‏های مزمن را کنترل و به تقاضا و انتظارات در حال تغییر مصرف‏‌کنندگان پاسخ خواهد داد.

  • جمع‌‏آوری اطلاعات از طریق سنسورها و ابزار پوشیدنی‌
  • اینترنت اشیاء و ذخیره آن در پایگاه‏‌های ابری و بلاک چین،

اطلاعات یکپارچه، به‌روز، معتبر و دقیق در حوزه سلامت را فراهم می‌‏نماید .

با استفاده از واقعیت افزوده و مجازی و اپلیکیشن‌‏های موبایل سطح سلامت شهروندان و امنیت خدمات سلامت افزایش می‏یابد.با استفاده از رسانه‏‌های اجتماعی‌اینترنت اشیاء‌و رایانش ابری، تعامل و اشتراک اطلاعات بین افراد و متخصصان ایجادشده و مسائلی نظیرسبک زندگی ناسالم شهروندان،پایین بودن سطح سواد سلامت شهروندان،افزایش بیماری‌‏های مزمن و هزینه‏‌های ناپایدار درمان حل می‏شود.

الزامات دیجیتالی شدن حوزه درمان و پخش دارو

در چهار دهه گذشته فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر چشمگیری در همه ابعاد زندگی انسان داشته به‌طوری‌که در بسیاری از صنایع، تکنولوژی و‌ انفورماتیک برای پردازش اطلاعات و بهره‌برداری از مواهب آن‌نقش اصلی را ایفا می‌کند.
امروزه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات و ابزارهایش برای اهداف گوناگونی در حوزه بهداشت و درمان بکار گرفته می‌شوند.به‌عنوان‌مثال این ابزار برای ساختارسازی سوابق بیماران‌ ایجاد سهولت و مدیریت نسخه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی،زنجیره‌های تأمین و همچنین نظارت مستمر بر بیماران و‌صنعت دارویی کشور می‌توانند نقش اثربخش و بهره‌وری در سیستم داشته باشد.

الزامات-دیجیتالی-شدن-حوزه-درمان-و-پخش-دارو1
الزامات دیجیتالی شدن حوزه درمان و پخش دارو

اهمیت استفاده حوزه درمان از نرم‌افزارفروش‌ وپخش مویرگی

مواد دارویی نیز به دلیل ماهیت ویژه کالا که با سلامتی و زندگی انسان‌ها سروکار دارد همیشه مهم بوده است و در سراسر جهان ازجمله ایران، تأمین صحیح و به‌موقع داروها و کالای بهداشتی به‌سرعت و دقت در عملکرد بالایی نیاز دارد.
به‌عنوان‌مثال در فرآیند پخش دارو از انبارها،فرآیند ترخیص مواد دارویی باید براساس سری ساخت کالا (Batch Number) و با توجه به تاریخ انقضای آن‌ها باشد چراکه توزیع دارو با تاریخ انقضا نامناسب پیامدهای مرگبار و فاجعه‌باری را به دنبال دارد و رعایت این اصل در صنعت توزیع دارو تضمین‌کننده سلامت جامعه و دوام کسب‌وکارهای مرتبط با آن است.
به‌همین دلایل است که نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی با بهینه‌سازی مدیریت توزیع داروها، کالاها و تجهیزات پزشکی و همچنین خدمات مرتبط با بهداشت و سلامت نقش مهمی در افزایش میزان سودوکاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های دارویی داشته‌اند و زمینه‌ساز تحول دیجیتال در این صنعت بوده‌اند.

درخواست دمو نرم افزار فروش و پخش مویرگی
درخواست دمو نرم افزار فروش و پخش مویرگی

مهمترین معیار های شرکت‌های‌پخش دارو برای انتخاب یک نرم‌افزار مناسب‌مویرگی چیست؟

پوشش انواع فرآیندهای‌پخش مویرگی

نرم افزار فروش و پخش مویرگی‌مناسب باید بتواند انواع فرآیندهای پخش‌گرم و سرد را پوشش بدهد.

پوشش همه فرآیند مرتبط با فروش و توزیع

نرم افزار فروش و پخش مویرگی مناسب در حوزه پخش مواد دارویی باید قابلیت پوشش کلیه فرآیندهای مرتبط با عملیات توزیع اعم از‌انجام فرآیندهای لجستیکی و انبارداری تا مالی و حسابداریو منابع انسانی و…را با یکپارچگی اطلاعاتی انجام دهد.

نرم‌افزار تحت وب؛ مطمئن و به‌صرفه

فراموش نکنید در یک شرکت دارویی با انبوهی از فرآیندهای پیچیده تدارکاتی وجود یک نرم‌افزار فرآیند محور که تحت وب است بسیار کمک‌کننده و راهگشاست.با این سیستم علاوه بر ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی امکان ایجادساختار یکپارچه‌‌‌ نرم‌افزارفروش و پخش مویرگی و مدیریت ارتباط با مشتریان نیز فراهم می‌شود.

قابلیت تجمیع اطلاعات

به دلیل حجم بالای اطلاعات در شرکت‌های توزیع و پخش،استفاده از ابزاری مبتنی بر فناوری برای مدیریت اطلاعات و آنالیز و تحلیل آن‌ها جهت برنامه‌ریزی و‌در حوزه مدیریتی‌و استراتژیک شرکت‌ها ضروری است.
نرم افزار فروش و پخش مویرگی با پوشش فرآیندهای مهم فروش‌ثبت‌سفارش مشتری‌ صدورفاکتورپوشش فرآیند خروج دارو و کالاها از انبار تحویل آن به بخش توزیع‌و سپس مشتری،صدور اسناد مالی و..یک پایگاه جامع اطلاعاتی را برای مدیران شرکت‌ها فراهم می‌کند.